Jedan od headlinera predstojećeg Nisville jazz festivala koji će se održati u niškoj Tvrđavi od 14. do 17. avgusta, svakako je bubnjar Billy Cobham. Iako je konkurencija za to mesto izuzetno jaka, kritičari i publika su takoreći aklamacijom prihvatili upravo Kobama kao najznačajnijeg fusion bubnjara, mada se često zaboravlja koliko je on i plodan i kvalitetan kompozitor
Njegov nastup na Nišvilu pre dve godine (u internacionalnoj postavi pevačice Lidije Filipović), predstavio ga je kao muzičara koji se izuzetno uspešno oprobava i u idiomima po kojima nije baš prepoznatljiv, ali u kojima takođe može dati ogroman doprinos. Uostalom, već je konstantovana da je specijalista za različite vrste fuzija čiji je glavni sastojak džez.
Ovog puta, publika će čuti “pravog” Kobama koji dolazi sa svojim bendom “Culture mix” čije ime već samo po sebi dosta govori o muyičkom konceptu. Istovremeno, Bili će predstaviti svoj “vruć” album “Fruit from the loom” (prvi pod samo svojim imenom još od 1999.) na kojem su gostovali neki od njegovih najdražih prijatelja i saradnika (Ernie Watts, Victor Bailey,Brian Auger, Guy Baker…), i na kojem se, osim novih Kobamovih kompozicija, nalaze i nove verzije njegovih starih “hitova” kao što su “Spectrum” ili “Crosswind”.
Bili Kobam će 13. i 14. avgusta u sklopu pratećih Nisville programa držati workshop – master class za bubnjare, što još više dobija na težini kada se zna da on veoma retko drži slične radionice.
Inače, biografija ovog bubnjara rođenog u Panami 1944. godine, jedno je od “opštih” mesta u istoriji džeza. Prvi značajniji angažman imao je u hard-bop sastavu Horasa Silvera, a usledili su nastupi sa St enlijem Tarentajnom, Širli Skot, Džordžom Bensonom… Godine 1969. sa braćom Breker i Džonom Aberkrombijem osniva sastav Dreams za koji mnogi smatraju da je preteča džez roka, a ubrzo stiže i poziv nezaobilaznog Majlsa Devisa za snimanje fusion manifesta – albuma “Bitches brew”. Prijateljstvo sa engleskim gitaristom Džonom Meklaflinom, sklopljeno u Majlsovom bendu, ruzultira osnivanjem legendarnog sastava Mahavishnu Orchestra. U međuvremenu je, kao studijski muzičar (za etiketu Krida Tejlora) pratio izvođače “mekšeg” džeza poput Grovera Vašingtona, Bensona, Fredija Habarda....
Godine 1973. osniva svoj fusion band Spectrum i objavljuje legendarni istoimeni album – jedan od kamena međaša džez roka. Na albumu su uz neka stare prijatelje svirali i gitaristi Džon Skofild i Tomi Bolin (kasnije zamenio Ričija Blekmura u Deep Purple), klavijaturisti Jan Hamer i Milčo Leviev, flautista Džo Farel. Na sledećem albumu (Crosswind) priključuje se i klavijaturista George Duke – čest saradnik na budućim projektima, a sa njim su svirali (ili on sa njima) i Dekster Gordon, St en Gec, Beni Golson, Majk Manieri, Oskar Piterson, Kaunt Bejzi, Okuta Percussion (Nigeria), Zakir Husein, Ala Raka Kan…
Tokom osamdesetih Kobam je uživo nastupao sa grupom Greateful dead, basistom Džekom Brusom, a početkom devedesetih nastupa na WOMAD festivalu Pitera Gebrijela i sve više se interesuje za brazilske ritmove, ali i tradicionalnu muziku različitih podneblja. Bili Kobam je i centralna figura nedavno završenog dokumentarnog filma “Sonnic mirror” reditelja Mike Kaurismakija, za koji kritičari, s obzirom na izvanredan “world music feeling”, kažu da može biti novi “Buena vista social club”.
www.billycobham.com
Нема коментара:
Постави коментар