Smak su, kao jedna od grupa koje su značajno obeležile sedamdesete godine kod nas, i u periodima kada nisu aktivno radili izazivali veliku pažnju publike. Bend je po prvi put prekinuo sa radom 1981. razočaran neadekvatnim komercijalnim uspehom
Piše: Miroslav Stašić
Paradoksalno je da su to učinili nakon izlaska svog najboljeg albuma „Zašto ne volim sneg“ (PGP RTB, 1981.), ploče koja je isprva trebala da bude Točkov solo album. Narednih pet godina do izlaska albuma „Smak 86“ (PGP RTB, 1986.) svi članovi su odvojeno bili i svirački i diskografski aktivni, ali to okupljanje je ostala kratkotrajna neuspešna epizoda nakon koje je usledila još jedna pauza, ovog puta gotovo desetogodišnja. U tom periodu je i započeta praksa održavanja ponoćnog koncerta, u maju mesecu, u Kragujevcu, svake godine.
To je samo pospešilo rast mita o njima, a grupa je 1992. godine odsvirala i nekoliko koncerata u beogradskom Sava Centru, što je ovekovečeno na lajv kaseti „odLIVEno“, ambicioznog, ali potpuno neuspešnog niškog izdavača „Sorabia diska“. Iz iste godine i datira novootkriveni snimak (barem široj javnosti) nastupa grupe u Kragujevcu. Smak su shodno svojoj reputaciji bili uvek tražena roba među skupljačima butlega i retkih snimaka, ali nažalost takvih snimaka iz njihove prve faze za sada nema. Karijera benda u periodu od 1995. do 2000. godine, kada su i po treći put bili aktivni je bogato dokumentovana, a ovaj snimak je još jedan doprinos rasvetljavanju njihovih povremenih aktivnosti početkom devedesetih. Od ranije je bio dostupan snimak iz 1991. godine, rađen za potrebe televizije Kragujevac, a i ovoga puta je reč o snimku tamošnje televizije. Nešto skromnije tehnički realizovan snimak, sa dve kamere, ali profesionalno usnimljen i prijatan za gledanje. Set lista je vrlo slična onoj iz 1991. s' tim da su ovde izostavljene „Biska 2“ i „Tendži-tendži“.
Ono što je davalo posebnu čar ovim okupljanima najpopularnijeg šumadijskog sastava je i činjenica da je reč bila o njihovoj najpoznatijoj postavi, a grupi su se kao gosti na bini pridruživali i Pera Džoe i Čipi iz Osvajača. Kada se danas preslušavaju ovi snimci stiče se utisak da grupa dosta oprezno svira, tempo je usporen, naglasak je na bluz temama. Borisa je glas odlično služio, ali izostaje bilo kakva komunikacija sa publikom ili scenski nastup, a u nekoliko navrata je pokazao nesigurnost, najverovatnije kao posledicu nedostatka probi. Tako zvuči i ostatak grupe, puno međusobnog osluškivanja i vrlo malo nesputane svirke. Izleta u svojevremeno njima vrlo mili progresivni zvuk gotovo da nema, a i neke tipično hard rok teme su prearanžirane i umanjen im je naboj. Čini se da to nije smetalo publici, kamere pokazuju nekoliko hiljada prisutnih kojima ni povremena kiša ne kvari dobar provod. Činjenica da prisustvuju nastupu mnogo voljene i još više kuđenje grupe im je očigledno bila sasvim dovoljna. Ovaj snimak je i iz perioda kada se PGP RTB sa puno zakašnjenja setio da izda kompilaciju „Retrospektiva“ (PGP RTB, 1992), koju je da je bilo neke logike i pameti trebalo uraditi deset godina ranije, kada je grupa prvi put prekinula sa radom. Tadašnja pažnja koju je Smak izazivao i nekoliko rasprodatih nastupa u Sava Centru ipak nisu uspeli da nateraju Točka i ekipu da ponovo u potpunosti pokrenu bend i nakon rada u grupi TEK (Točak i Kepa) bend se nanovo okupio 1994. godine, ali u značajno drugačijoj postavi. Za pasionirane skupljače Smakove zaostavštine ovaj snimak će biti pravo blago, za one nešto manje ostrašćene preporučujem njihov ponoćni koncert iz 1991. godine ili snimak nastupa iz Sava Centra 1992. godine (oba su dostupna kao vrlo solidni snimci).
Piše: Miroslav Stašić
Paradoksalno je da su to učinili nakon izlaska svog najboljeg albuma „Zašto ne volim sneg“ (PGP RTB, 1981.), ploče koja je isprva trebala da bude Točkov solo album. Narednih pet godina do izlaska albuma „Smak 86“ (PGP RTB, 1986.) svi članovi su odvojeno bili i svirački i diskografski aktivni, ali to okupljanje je ostala kratkotrajna neuspešna epizoda nakon koje je usledila još jedna pauza, ovog puta gotovo desetogodišnja. U tom periodu je i započeta praksa održavanja ponoćnog koncerta, u maju mesecu, u Kragujevcu, svake godine.
To je samo pospešilo rast mita o njima, a grupa je 1992. godine odsvirala i nekoliko koncerata u beogradskom Sava Centru, što je ovekovečeno na lajv kaseti „odLIVEno“, ambicioznog, ali potpuno neuspešnog niškog izdavača „Sorabia diska“. Iz iste godine i datira novootkriveni snimak (barem široj javnosti) nastupa grupe u Kragujevcu. Smak su shodno svojoj reputaciji bili uvek tražena roba među skupljačima butlega i retkih snimaka, ali nažalost takvih snimaka iz njihove prve faze za sada nema. Karijera benda u periodu od 1995. do 2000. godine, kada su i po treći put bili aktivni je bogato dokumentovana, a ovaj snimak je još jedan doprinos rasvetljavanju njihovih povremenih aktivnosti početkom devedesetih. Od ranije je bio dostupan snimak iz 1991. godine, rađen za potrebe televizije Kragujevac, a i ovoga puta je reč o snimku tamošnje televizije. Nešto skromnije tehnički realizovan snimak, sa dve kamere, ali profesionalno usnimljen i prijatan za gledanje. Set lista je vrlo slična onoj iz 1991. s' tim da su ovde izostavljene „Biska 2“ i „Tendži-tendži“.
Ono što je davalo posebnu čar ovim okupljanima najpopularnijeg šumadijskog sastava je i činjenica da je reč bila o njihovoj najpoznatijoj postavi, a grupi su se kao gosti na bini pridruživali i Pera Džoe i Čipi iz Osvajača. Kada se danas preslušavaju ovi snimci stiče se utisak da grupa dosta oprezno svira, tempo je usporen, naglasak je na bluz temama. Borisa je glas odlično služio, ali izostaje bilo kakva komunikacija sa publikom ili scenski nastup, a u nekoliko navrata je pokazao nesigurnost, najverovatnije kao posledicu nedostatka probi. Tako zvuči i ostatak grupe, puno međusobnog osluškivanja i vrlo malo nesputane svirke. Izleta u svojevremeno njima vrlo mili progresivni zvuk gotovo da nema, a i neke tipično hard rok teme su prearanžirane i umanjen im je naboj. Čini se da to nije smetalo publici, kamere pokazuju nekoliko hiljada prisutnih kojima ni povremena kiša ne kvari dobar provod. Činjenica da prisustvuju nastupu mnogo voljene i još više kuđenje grupe im je očigledno bila sasvim dovoljna. Ovaj snimak je i iz perioda kada se PGP RTB sa puno zakašnjenja setio da izda kompilaciju „Retrospektiva“ (PGP RTB, 1992), koju je da je bilo neke logike i pameti trebalo uraditi deset godina ranije, kada je grupa prvi put prekinula sa radom. Tadašnja pažnja koju je Smak izazivao i nekoliko rasprodatih nastupa u Sava Centru ipak nisu uspeli da nateraju Točka i ekipu da ponovo u potpunosti pokrenu bend i nakon rada u grupi TEK (Točak i Kepa) bend se nanovo okupio 1994. godine, ali u značajno drugačijoj postavi. Za pasionirane skupljače Smakove zaostavštine ovaj snimak će biti pravo blago, za one nešto manje ostrašćene preporučujem njihov ponoćni koncert iz 1991. godine ili snimak nastupa iz Sava Centra 1992. godine (oba su dostupna kao vrlo solidni snimci).
Set lista: 01 Instrumental 02 Šumadijski bluz 03 Profesor 04 Gore-Dole 05 Kad spavaš sam 06 Crossroads 07 Tobbaco Road 08 Bluz u parku 09 Daire 10 Alo, Alo 11 Ulazak u harem 12 Crna dama 13 Zajdi-zajdi (prvi bis) 14 El Dumo 15 Satelit (drugi bis) 16 Ljudi nije fer17 Marš na Drinu/Tekla reka Lepenica/ Oj Moravo/Užičko kolo
Нема коментара:
Постави коментар