Osjetljivi smo na sve društvene nepravde. Možda glazba ne može promijeniti svijet, ali nas je promijenila, a valjda će i još nekoga. Bitno je da gradiš život u skladu sa svojim uvjerenjima, poručuju članovi splitske hip-hop grupe
Autor: Vinko Peršić
Najveći »buntovnici« na hrvatskoj glazbenoj sceni pjevač, Mladen Badovinac i tekstopisac Saša Antić, članovi splitske hip-hop grupe The Beat Fleet, ujedno su i najveći zafrkanti među glazbenicima.
Kroz prividno zezanje u pjesmama socijalno osjetljivo i vrlo ozbiljno govore o aktualnim društvenim temama.
Njihov peti studijski album »Pistaccio Metallic« , izvrsno ocijenjen od strane glazbenih kritičara, kao i koncert TBF-a u prostoru Hartere 4. studenoga samo su formalni povod za razgovor o svemu i svačemu. Sticajem okolnosti ovaj autor je i autor njihovog prvog intervjua u karijeri napravljenog za Novi list na svojedobnom »Art & Music Festivalu« u Puli kojeg su se članovi benda sa sjetom prisjetili.
# Po čemu je album »Pistaccio Metallic« drukčiji od vaših prethodnih albuma?
SAŠA: Pa zbog nekoliko stvari. Prvo zbog toga što smo ga sami producirali, a drugo što je novi bubnjar Janko Novoselić snimao s nama u studiju. Prvi put smo snimali album van Splita, u Novom Mestu u Sloveniji. Metoda rada je bila da smo sve snimali odjednom, nije se ništa nasnimavalo...
I glavu, i rep, i poruku
# Predstavlja li ovaj album kontinuitet ili diskontinuitet u vašem stvaralaštvu?
SAŠA: Mislim da je kontinuitet. Mi smo bend koji pretežno svira. Pomalo i silom prilika. Kod nas se ne može živjeti od prodaje albuma pa sviramo koncerte. Non stop smo na putu, non stop sviramo i tako pjesme i nastaju. Usput. Putem. Naš glazbeni život je kontinuitet. Između ostalog smo se zato i odlučili da album sami produciramo, da bi bio dio našeg kontinuiteta. Uvijek nam je cilj napraviti album kao kompletno djelo koje ima glavu i rep. U našim pjesmama govori se o raznim temama, ali svaki je album jedna cjelina koji ima neku poruku.
# Koliko ste zadovoljni reakcijama kritike i publike?
MLADEN: Super smo zadovoljni s reakcijama. Čim smo složili prvu pjesmu, odmah mi se učinilo da ćemo imati super album. Sluša se u komadu, bez skipanja pjesama tako da mi je ovo možda najdraži album od svih. Ugodno sam iznenađen s publikom – ljudi iz različitih društvenih miljea, različitih generacija, spola, obrazovanja i iz različitih hrvatskih regija, svi su oduševljeni, ali ne ponekom pjesmom, već cijelim albumom. Ima i takvih koji su čuli samo za »Mater«, ali većina ljudi komentira kompletni album i odličan im je cijeli. S obzirom na to da i u svjetskoj produkciji forma albuma pomalo odumire, ugodno sam iznenađen.
# Vi niste bend za zabavljanje publike, već nekom prividnom zajebancijom govorite o ozbiljnim fenomenima i problemima društva....
MLADEN: Nama su zabava i zajebancija važan element. Govorimo o
ozbiljnim problemima kroz duhovitu prizmu. Lakše je ljudima onda i
primiti te teške i gorke istine, sve lakše prođe kroz »šalu«.
SAŠA: Takvi smo i kao osobe. Dosta smo osjetljivi na sve društvene nepravde i ukazujemo na njih. Možda glazba ne može promijeniti svijet, ali nas je promijenila, a valjda će i još koga. Bitno je da ljudi počnu razmišljati o nekim stvarima i da se o njima javno priča. Bitno je da gradiš život u skladu sa svojim uvjerenjima.
# Što čeka publiku 4. studenoga u Harteri?
MLADEN: Čeka je proširena verzija naših regularnih koncerata. Bit će malo više pjesama, malo duži koncert, svirat ćemo sve pjesme s novog albuma »Pistaccio Metallic« i neki odabir pjesama s prethodnih albuma. Mislim da smo napravili super set listu. Produkcija je veća od dosadašnjih i bit će obogaćena super lightom i projekcijama što će možda funkcionirati kao light, a ne kao tipične projekcije. Nadamo se da će svi koji nas vole i koji su zavoljeli naš novi album doći čuti.
# Govoreći u postupanju u skladu s uvjerenjima, na albumu »Maxon Univerzal« pjevali ste protiv potrošačkog društva dok nedugo nakon toga vi Mladene reklamirate »Ožujsko« na plakatima, tv spotovima, na jumbo plakatima. Kako to objašnjavate?
MLADEN: Nitko u životu ne radi samo ono što želi i voli i ponekad se rade neki kompromisi.Zašto sam ja tu sad nešto ekstra kriv?! Ja nisam Mesija! Ja nisam iznad društva u kojem živim. Ja sam ogledalo društva u kojem živim. Ako mene gledate – gledate sebe. Ja ne mogu izaći iz potrošačkog društva sam od sebe. Mora se dogoditi kritična masa i volja da se nešto promijeni. Međutim, ne vidim nigdje dovoljno snažnu volju da se to i dogodi. Za neke tvrtke ipak ne bih nikad nastupio u reklami...
# Vidite li vi ikakav izlaz iz potrošačkog društva?
SAŠA: Neminovno će doći do zasićenja i potrošačko društvo će se urušiti samo od sebe. To se pomalo već i događa. Ovi subotnji prosvjedi koji su se održali u preko tisuću gradova diljem svijeta dio su tog procesa. Mladi shvaćaju da je cijeli taj sustav jedna gomila laži pomoću kojih »elita« gramzljivo i nepravedno vlada pritom uništavajući planetu. Mladima je preostao samo protest ili bijeg u neke virtualne svjetove. Nadam se da će ovaj globalni masovni protest mladih uroditi nekim plodom.
# Ima li ova civilizacija uopće ikakva prava da se naziva civilizacijom?
SAŠA: Vrijednosti civilizacije gledaju se kroz kulturne dosege i umjetnost. Činjenica je međutim da je sve to nastalo u državama koje su bile velike kolonijalne sile, koje su se obogatile i na ropstvu, koje su po cijelom svijetu grabile, otimale i izrabljivale i od toga se financirala umjetnost i kultura. Zapadna civilizacija živi i danas na grbači ostatka svijeta. Treba nam pravednije društvo...
# Je li vas pomalo plaši i opterećuje činjenica da svojim tekstovima utječete na javno mnijenje i formiranje mladih koji vas slušaju?
MLADEN: Ne doživljavamo sebe tako. Mi samo iznosimo naša mišljenja. Ne mislimo da na nečiji razvoj utječemo jako bitno. Imaju mladi još puno drugih najraznovrsnijih utjecaja kojima su izvrgnuti. Nitko nije toliko zabrijao da sluša samo TBF i da samo mi na njega utječemo.
SAŠA: Kod nas se samo radi o želji da kažemo istinu. Samo istinu. Nije da upućujemo nekog na naklonost ovome ili onome. Govorimo i o amoralnim političarima, ali isto tako i o ljudima koji ne žele razmišljati o ničemu, koji su apolitični i ne žele promijeniti ništa pa ni sebe. A da bi se nešto promijenilo prvo treba promijeniti sebe. Nema u našim pjesmama osuđivanja. To su ipak samo pjesme...
# Nastupali ste u predsjedničkoj predizbornoj kampanji za Ivu Josipovića jer ste kako kažete za njega bili i odlučili glasati. Četvrtog prosinca su parlamentarni izbori. Što mislite o nastupanjima pjevača i bendova za neku stranku tijekom predizborne kampanje?
S AŠA: To je privatna odluka svakog glazbenika koji se na tako nešto odluči bilo da to radi zbog novca ili iz uvjerenja. Mi nećemo nastupati za nikoga. Kad bi i nastupali i podržali nekoga bilo bi isključivo iz uvjerenja.
# Vaši tekstovi diraju u dušu i udaraju u mozak. Jesu li vam važniji tekstovi od glazbe?
MLADEN: Nisu. Jer da su ti tekstovi izgovoreni bez glazbe sigurno ne bi imali takav utjecaj. Ja tekst i glazbu u našim pjesmama ne mogu odvojiti ni gledati zasebno. Oni su jedna cjelina...
# Glazbeno su članovi TBF-a poprilično različiti. Je li baš ta različitost dovodi do toga da ste uvijek zanimljivi i svježi?
MLADEN: Da. Neke bendove to uništava, ali nama je ta različitost plus. Svaki od nas dolazi s nekim svojim senzibilitetom i međusobno se nadopunjujemo.
# Može li se u Hrvatskoj danas živjeti samo do glazbe?
MLADEN I SAŠA: Kako tko. Može tko može. Ali isto bi se tako moglo postaviti pitanje i za bilo koje drugo zanimanje, može li se živjeti od njega danas u Hrvatskoj.
# Pjesma »Spin doktor« govori o estradizaciji politike...
MLADEN I SAŠA: Da. Govori o tome da se istina može izvrnuti u neku poluistinu. Moć medija je ogromna. Vani se to radi diskretno i »neprimjetno« dok se kod nas to radi jako prozirno. Izgleda da je ljudima kratka pamet: toliko se afera dogodilo, ali se sve brzo zaboravi. Pjesmom se trudimo da neke stvari ne potonu u zaborav.
# A duhovita pjesma »Veseljko«? Kažu da je uz »Mlohavu čunu« Hladnog piva i Balaševićevog »Pijetla« to najljepša pjesma ikad posvećena muškom spolnom organu!
SAŠA I MLADEN: Hvala!
# Psovke u pjesama i privatno?
MLADEN I SAŠA: Ne vidimo što je u psovkama problematično. U Dalmaciji se s psovkama kaže puno više nego s običnim riječima. Psovka u našim pjesmama ima tu funkciju. Naravno, ne govorimo o psovanju bez veze: psovka treba biti na pravom mjestu u pravo vrijeme.
# Dođe li vam nekad da vam se ne da popeti na pozornicu i da bi sve najradije napustili?
MLADEN: Dogodi se, ali samo kad smo jako umorni od putovanja, recimo na četiri velike svirke u četiri dana na jako udaljenim destinacijama. Ali sve nas to prođe kad se popnemo na pozornicu. Bilo bi sjajno kad bi se mogli teleportirati s koncerta na koncert. Putovanja s koncerta na koncert su najgora stvar u našem poslu.
# Kako je živjeti u Splitu danas? Ima li pomaka od »Stanja splitskog uma«?
SAŠA I MLADEN: Još uvijek je fifti fifti. Jedni vuku naprijed, drugi natrag. Otkad smo zajedno, od 1994. godine do danas, sve je isto. Stvari se nisu nimalo promijenile. Postoji sustav koji jednostavno potiče karijeriste i ulizice, a ne potiče kreativnost i izvrsnost. Mi smo na margini i nastojimo biti pozitiva.
# Jednom ste rekli da o Kerumu nema smisla pisati pjesme...
SAŠA: Pa i nema. Željko Kerum je čovjek koji nema osjećaja za lijepo, koji nema emocionalnu inteligenciju i koji ima stavove potpuno nesukladne civilizacijskim vrijednostima i dostignućima. Ne poznajem ga osobno, ali mu ne vjerujem apsolutno ništa. Mislim da je jedan veliki emocionalni manipulator. Stalno manipulira emocijama: svaki njegov govor završi tako što tvrdi da zapošljava dvije tisuće ljudi, da ga progone i da mu svi rade iza leđa. To je prava komedija slušati.
# Protiv ste netrpeljivosti između sjevera i juga, odnosno Zagreba i Splita. Jesu li to samo nogometne budalaštine ili to postoji i kod običnog puka?
MLADEN I SAŠA: To se podgrijava jer nekome odgovara. Ustvari se radi o manjem broju ljudi koji nemaju pametnijeg posla. To je kod nekih ljudi potreba za identifikacijom u skupini. Sad kad više nema Srba kao neprijatelja trebalo je izmisliti novog pa je li to purger ili Slovenac ili Bosanac – svejedno je.
Autor: Vinko Peršić
Najveći »buntovnici« na hrvatskoj glazbenoj sceni pjevač, Mladen Badovinac i tekstopisac Saša Antić, članovi splitske hip-hop grupe The Beat Fleet, ujedno su i najveći zafrkanti među glazbenicima.
Kroz prividno zezanje u pjesmama socijalno osjetljivo i vrlo ozbiljno govore o aktualnim društvenim temama.
Njihov peti studijski album »Pistaccio Metallic« , izvrsno ocijenjen od strane glazbenih kritičara, kao i koncert TBF-a u prostoru Hartere 4. studenoga samo su formalni povod za razgovor o svemu i svačemu. Sticajem okolnosti ovaj autor je i autor njihovog prvog intervjua u karijeri napravljenog za Novi list na svojedobnom »Art & Music Festivalu« u Puli kojeg su se članovi benda sa sjetom prisjetili.
# Po čemu je album »Pistaccio Metallic« drukčiji od vaših prethodnih albuma?
SAŠA: Pa zbog nekoliko stvari. Prvo zbog toga što smo ga sami producirali, a drugo što je novi bubnjar Janko Novoselić snimao s nama u studiju. Prvi put smo snimali album van Splita, u Novom Mestu u Sloveniji. Metoda rada je bila da smo sve snimali odjednom, nije se ništa nasnimavalo...
I glavu, i rep, i poruku
# Predstavlja li ovaj album kontinuitet ili diskontinuitet u vašem stvaralaštvu?
SAŠA: Mislim da je kontinuitet. Mi smo bend koji pretežno svira. Pomalo i silom prilika. Kod nas se ne može živjeti od prodaje albuma pa sviramo koncerte. Non stop smo na putu, non stop sviramo i tako pjesme i nastaju. Usput. Putem. Naš glazbeni život je kontinuitet. Između ostalog smo se zato i odlučili da album sami produciramo, da bi bio dio našeg kontinuiteta. Uvijek nam je cilj napraviti album kao kompletno djelo koje ima glavu i rep. U našim pjesmama govori se o raznim temama, ali svaki je album jedna cjelina koji ima neku poruku.
# Koliko ste zadovoljni reakcijama kritike i publike?
MLADEN: Super smo zadovoljni s reakcijama. Čim smo složili prvu pjesmu, odmah mi se učinilo da ćemo imati super album. Sluša se u komadu, bez skipanja pjesama tako da mi je ovo možda najdraži album od svih. Ugodno sam iznenađen s publikom – ljudi iz različitih društvenih miljea, različitih generacija, spola, obrazovanja i iz različitih hrvatskih regija, svi su oduševljeni, ali ne ponekom pjesmom, već cijelim albumom. Ima i takvih koji su čuli samo za »Mater«, ali većina ljudi komentira kompletni album i odličan im je cijeli. S obzirom na to da i u svjetskoj produkciji forma albuma pomalo odumire, ugodno sam iznenađen.
# Vi niste bend za zabavljanje publike, već nekom prividnom zajebancijom govorite o ozbiljnim fenomenima i problemima društva....
SAŠA: Takvi smo i kao osobe. Dosta smo osjetljivi na sve društvene nepravde i ukazujemo na njih. Možda glazba ne može promijeniti svijet, ali nas je promijenila, a valjda će i još koga. Bitno je da ljudi počnu razmišljati o nekim stvarima i da se o njima javno priča. Bitno je da gradiš život u skladu sa svojim uvjerenjima.
# Što čeka publiku 4. studenoga u Harteri?
MLADEN: Čeka je proširena verzija naših regularnih koncerata. Bit će malo više pjesama, malo duži koncert, svirat ćemo sve pjesme s novog albuma »Pistaccio Metallic« i neki odabir pjesama s prethodnih albuma. Mislim da smo napravili super set listu. Produkcija je veća od dosadašnjih i bit će obogaćena super lightom i projekcijama što će možda funkcionirati kao light, a ne kao tipične projekcije. Nadamo se da će svi koji nas vole i koji su zavoljeli naš novi album doći čuti.
# Govoreći u postupanju u skladu s uvjerenjima, na albumu »Maxon Univerzal« pjevali ste protiv potrošačkog društva dok nedugo nakon toga vi Mladene reklamirate »Ožujsko« na plakatima, tv spotovima, na jumbo plakatima. Kako to objašnjavate?
MLADEN: Nitko u životu ne radi samo ono što želi i voli i ponekad se rade neki kompromisi.Zašto sam ja tu sad nešto ekstra kriv?! Ja nisam Mesija! Ja nisam iznad društva u kojem živim. Ja sam ogledalo društva u kojem živim. Ako mene gledate – gledate sebe. Ja ne mogu izaći iz potrošačkog društva sam od sebe. Mora se dogoditi kritična masa i volja da se nešto promijeni. Međutim, ne vidim nigdje dovoljno snažnu volju da se to i dogodi. Za neke tvrtke ipak ne bih nikad nastupio u reklami...
# Vidite li vi ikakav izlaz iz potrošačkog društva?
SAŠA: Neminovno će doći do zasićenja i potrošačko društvo će se urušiti samo od sebe. To se pomalo već i događa. Ovi subotnji prosvjedi koji su se održali u preko tisuću gradova diljem svijeta dio su tog procesa. Mladi shvaćaju da je cijeli taj sustav jedna gomila laži pomoću kojih »elita« gramzljivo i nepravedno vlada pritom uništavajući planetu. Mladima je preostao samo protest ili bijeg u neke virtualne svjetove. Nadam se da će ovaj globalni masovni protest mladih uroditi nekim plodom.
# Ima li ova civilizacija uopće ikakva prava da se naziva civilizacijom?
SAŠA: Vrijednosti civilizacije gledaju se kroz kulturne dosege i umjetnost. Činjenica je međutim da je sve to nastalo u državama koje su bile velike kolonijalne sile, koje su se obogatile i na ropstvu, koje su po cijelom svijetu grabile, otimale i izrabljivale i od toga se financirala umjetnost i kultura. Zapadna civilizacija živi i danas na grbači ostatka svijeta. Treba nam pravednije društvo...
# Je li vas pomalo plaši i opterećuje činjenica da svojim tekstovima utječete na javno mnijenje i formiranje mladih koji vas slušaju?
MLADEN: Ne doživljavamo sebe tako. Mi samo iznosimo naša mišljenja. Ne mislimo da na nečiji razvoj utječemo jako bitno. Imaju mladi još puno drugih najraznovrsnijih utjecaja kojima su izvrgnuti. Nitko nije toliko zabrijao da sluša samo TBF i da samo mi na njega utječemo.
SAŠA: Kod nas se samo radi o želji da kažemo istinu. Samo istinu. Nije da upućujemo nekog na naklonost ovome ili onome. Govorimo i o amoralnim političarima, ali isto tako i o ljudima koji ne žele razmišljati o ničemu, koji su apolitični i ne žele promijeniti ništa pa ni sebe. A da bi se nešto promijenilo prvo treba promijeniti sebe. Nema u našim pjesmama osuđivanja. To su ipak samo pjesme...
# Nastupali ste u predsjedničkoj predizbornoj kampanji za Ivu Josipovića jer ste kako kažete za njega bili i odlučili glasati. Četvrtog prosinca su parlamentarni izbori. Što mislite o nastupanjima pjevača i bendova za neku stranku tijekom predizborne kampanje?
S AŠA: To je privatna odluka svakog glazbenika koji se na tako nešto odluči bilo da to radi zbog novca ili iz uvjerenja. Mi nećemo nastupati za nikoga. Kad bi i nastupali i podržali nekoga bilo bi isključivo iz uvjerenja.
# Vaši tekstovi diraju u dušu i udaraju u mozak. Jesu li vam važniji tekstovi od glazbe?
MLADEN: Nisu. Jer da su ti tekstovi izgovoreni bez glazbe sigurno ne bi imali takav utjecaj. Ja tekst i glazbu u našim pjesmama ne mogu odvojiti ni gledati zasebno. Oni su jedna cjelina...
# Glazbeno su članovi TBF-a poprilično različiti. Je li baš ta različitost dovodi do toga da ste uvijek zanimljivi i svježi?
MLADEN: Da. Neke bendove to uništava, ali nama je ta različitost plus. Svaki od nas dolazi s nekim svojim senzibilitetom i međusobno se nadopunjujemo.
# Može li se u Hrvatskoj danas živjeti samo do glazbe?
MLADEN I SAŠA: Kako tko. Može tko može. Ali isto bi se tako moglo postaviti pitanje i za bilo koje drugo zanimanje, može li se živjeti od njega danas u Hrvatskoj.
# Pjesma »Spin doktor« govori o estradizaciji politike...
MLADEN I SAŠA: Da. Govori o tome da se istina može izvrnuti u neku poluistinu. Moć medija je ogromna. Vani se to radi diskretno i »neprimjetno« dok se kod nas to radi jako prozirno. Izgleda da je ljudima kratka pamet: toliko se afera dogodilo, ali se sve brzo zaboravi. Pjesmom se trudimo da neke stvari ne potonu u zaborav.
# A duhovita pjesma »Veseljko«? Kažu da je uz »Mlohavu čunu« Hladnog piva i Balaševićevog »Pijetla« to najljepša pjesma ikad posvećena muškom spolnom organu!
SAŠA I MLADEN: Hvala!
# Psovke u pjesama i privatno?
MLADEN I SAŠA: Ne vidimo što je u psovkama problematično. U Dalmaciji se s psovkama kaže puno više nego s običnim riječima. Psovka u našim pjesmama ima tu funkciju. Naravno, ne govorimo o psovanju bez veze: psovka treba biti na pravom mjestu u pravo vrijeme.
# Dođe li vam nekad da vam se ne da popeti na pozornicu i da bi sve najradije napustili?
MLADEN: Dogodi se, ali samo kad smo jako umorni od putovanja, recimo na četiri velike svirke u četiri dana na jako udaljenim destinacijama. Ali sve nas to prođe kad se popnemo na pozornicu. Bilo bi sjajno kad bi se mogli teleportirati s koncerta na koncert. Putovanja s koncerta na koncert su najgora stvar u našem poslu.
# Kako je živjeti u Splitu danas? Ima li pomaka od »Stanja splitskog uma«?
SAŠA I MLADEN: Još uvijek je fifti fifti. Jedni vuku naprijed, drugi natrag. Otkad smo zajedno, od 1994. godine do danas, sve je isto. Stvari se nisu nimalo promijenile. Postoji sustav koji jednostavno potiče karijeriste i ulizice, a ne potiče kreativnost i izvrsnost. Mi smo na margini i nastojimo biti pozitiva.
# Jednom ste rekli da o Kerumu nema smisla pisati pjesme...
SAŠA: Pa i nema. Željko Kerum je čovjek koji nema osjećaja za lijepo, koji nema emocionalnu inteligenciju i koji ima stavove potpuno nesukladne civilizacijskim vrijednostima i dostignućima. Ne poznajem ga osobno, ali mu ne vjerujem apsolutno ništa. Mislim da je jedan veliki emocionalni manipulator. Stalno manipulira emocijama: svaki njegov govor završi tako što tvrdi da zapošljava dvije tisuće ljudi, da ga progone i da mu svi rade iza leđa. To je prava komedija slušati.
# Protiv ste netrpeljivosti između sjevera i juga, odnosno Zagreba i Splita. Jesu li to samo nogometne budalaštine ili to postoji i kod običnog puka?
MLADEN I SAŠA: To se podgrijava jer nekome odgovara. Ustvari se radi o manjem broju ljudi koji nemaju pametnijeg posla. To je kod nekih ljudi potreba za identifikacijom u skupini. Sad kad više nema Srba kao neprijatelja trebalo je izmisliti novog pa je li to purger ili Slovenac ili Bosanac – svejedno je.
Нема коментара:
Постави коментар