16. 12. 2008.

Nova srpska scena: Petrol, Repetitor, Nežni Dalibor...


Za razliku od svojih hrvatskih vršnjaka, koji kao kanal afirmacije uglavnom koriste MySpace i druge internetske servise, mladi nezavisni rokeri iz Srbije pod okriljem projekta Nova srpska scena u rekordnom su roku došli i do svojih prvih izdanja
Autor: Bojan Stilin/TPortal.hr

I jedan i drugi model proboja mladih glazbenih nada ima svojih prednosti i nedostataka. Era MySpacea znatno je olakšala komunikaciju između bendova i onih koje bi njihova glazba mogla zanimati, ali i suradnju između glazbenika i ugovaranje turneja, pa imati službeno izdanje već odavno nije ultimativni cilj jednog benda željnog afirmacije. S druge strane, bez obzira na mizerne tiraže, album u rukama i dalje donosi dozu sigurnosti i predstavlja vrstu odskočne daske u karijeri.

Treba napomenuti da način promoviranja relativno srodnih bendova u Srbiji na razini scene nije novost – još 90-ih godina postojao je projekt Brzi bendovi Srbije, kojemu je putem MTV modela prezentacije koncertnih nastupa cilj bio predstaviti tada neafirmirane bendove, od kojih su neki, poput Darkwood Duba ili Dece loših muzičara, s vremenom stekli i kultni status.

Nova srpska scena je krenula moderniziranim pristupom – u web magazinu Popboks bendovima je omogućeno da stvore podstranice s nekoliko pjesama i osnovnim podacima o bendu, nakon čega su posjetitelji stranica odabrali one koji bi trebali završiti na kompilaciji 'Jutro će promeniti sve', a potom i doći do albuma u izdanju produkcijskih kuća Digimedia i Odličan hrčak.

Tri benda koja su do njega na koncu i došla po mnogima su i najkvalitetniji od prijavljenih. I Petrol, i Repetitor, i Nežni Dalibor su svježi i razmjerno originalni sastavi koji, svaki na svoj način, prepričavaju povijest nezavisne glazbe u regiji i u svijetu i iz svoje interpretacije poznatoga stvaraju novu vrijednost.


PETROL – Nezgodno vreme, opasni dani

Beogradska trojka Petrol svoj je prvijenac snimila u Zagrebu, u studiju Kramasonik, uz veliku pomoć producenta Hrvoja Nikšića koji je prošle godine producirao i odličan prvijenac još jednog beogradskog benda, Zemlja br. 9 (dva benda dijele bubnjara Milana Bukejlovića). Petrol na vrlo intrigantan način spaja utjecaje plesne glazbe, kraut rocka, surfa i indie rock otkvačenosti, zadržavajući sirovost zvuka (ritam sekciju tvore klavijaturistica i bubnjar), a pritom se poigravajući s hermetičnim pop melodijama i kraut formama. Na putovanje kroz vrijeme, od stare jugoslavenske psihodelije do plesne rasturačine nalik Trans Am i Polysics, možete krenuti i sami, i to već ovog petka, kad Petrol svira u zagrebačkom Studentskom centru.


REPETITOR - Sve što vidim je prvi put

Još jedna trojka iz srpskog glavnog grada (ovog puta sa ženskom dvotrećinskom većinom) tijekom proteklih se godina etablirala kao uzbudljiva koncertna atrakcija, koja je prošle godine odnijela dvostruku pobjedu na Art & Music Festivalu u Puli. Ni na albumu ne zvuče ništa manje energično – buka koja evocira srednju fazu Sonic Youtha vješto je ukomponirana s kričavim vokalima koji katkad podsjećaju i na velika imena srpske scene poput Obojenog programa. Uz cinične tekstove, koji bez filozofiranja seciraju svakodnevnicu, Repetitor naprosto vapi za etiketom 'punk za novi milenij', možda ne toliko zbog glazbe, koliko zbog odrešitog i jasnog stava i želje za promjenom.


NEŽNI DALIBOR – Sredstva i veštine

Natpis 'British American Tobacco – Welcome to Vranje', koji će vas dočekati na ulasku u grad blizu srpsko-makedonske granice iz kojeg dolazi Nežni Dalibor, na simboličkoj razini govori nešto više od informacije da se tu nalazi tvornica u vlasništvu najveće svjetske duhanske korporacije. Otkrit ćete što, poslušate li 'Sredstva i veštine': riječ je o sofisticiranoj gitarskoj pop bombi koja podjednako duguje i britanskoj i američkoj nezavisnoj sceni, a kao i kod Husker Du ili Dinosaur Jr., odjekuje duhom mjesta gdje nema tajni jer svi se razumiju. Razumio ih je i Boris Mladenović iz benda Jarboli, te im dodao produkcijsku nijansu koja će biti dovoljna za razbijanje stereotipa da dobar srpski pop bend mora biti iz Vojvodine.

Na kraju, ostaje nam se samo zapitati – može li netko u Hrvatskoj povezati mlade bendove u jedan, ekonomskim rječnikom rečeno, klaster koji bi funkcionirao na način sličan opisanom? Izdavači, producenti, na vama je red!

Нема коментара: