28. 3. 2013.

Saša Popaz: Jedan od prvih rok pevača socijalističke Jugoslavije


Počelo je sve u Pančevu krajem pedesetih godina. Jazz je u gradu  postojao od 1933. tako da je lako bilo stvoriti kvalitetne ansamble nakon drugog  velikog rata. U Pančevu se 1957. otvara “Studentski", budući hram rokenrola. U njemu svira i gradski orkestar Melos koji je izvodio:  diksilend,  blues, zabavnu muziku i rokenrol
Piše: Vladimir Nedeljković

Prvi pevač u gradu koji je pevao desetak numera britanske rok zvezde - Tomy Steela,( čiju je pesmaricu dobio iz Londona) bio je jazz pevač  Vojkan Đorđević sin čuvene pevačice Mare Đorđević. Godinu dana kasnije na scenu stupa Saša Popaz (1958). On je  u rokenrolu video sebe.


Pre Saše Popaza samo dva rok singla su izdata s našim pevačima  u  Jugoslaviji. Na jednom svira šlager bend i peva šlager pevač - Ivo Robić je za “Jugoton”  izdao “Shake Rattle and Roll” godine 1955. Na drugom istorijskom singlu peva zanimljiv, ali manje kvalitetan rok pevač Emir Altić  koji je  imitrao  italijanski rok i prati ga slovenački  jazz orkestar na singlu “Bezbroj poljubaca” – “Jugoton” 1961. Tek s pojavom Saše Popaza možete da čujete bend  “Metronom” (profesionalni, ali ne vidim u tome bas mnogo lošeg) koji zna da svira rok muziku, pevača koji je sazreo kao izuzetan rok pevač, tu je  odličan i duhovit prepev,  aranžmani   prate duh roka i konačno izbor pesme i pevača - najteži pevač roka (zapravo prvi čovek na planeti koji je  pevao rok i izmislio rok pevanje) Mali Ricard i pesma Lucija. Dakle,  na prvo slušanje jasno je o čemu se radi. Takvi kvaliteti pre Saše nisu zabeleženi na pločama Ju roka. Tek nakon Saše Popaza kreću ostali pevači i beat bendovi Jugoslavije s svojim vinilnim ostvarenjima. Razlog za nedostatak informacija o Saši je ne taj što on nije bio zvezda nakon početnog uspeha 1962 -1964. On je bio zvezda, ali u drugim gradovima i državama. Radi se varšavskom bloku država, gde su mnogi Jugosloveni gostovali, ali malo je njih koji su se oženili i ostali.

Ko je u porodici na vas lično uticao da se bavite muzikom?
- Ljubav prema muzici je mogu reći u mom slucaju nasledna.Potičem iz muzičke porodice - naime moj otac je bio profesinalni muzičar i od samog početka je svirao u orkestru čuvenog "Carevca" sve do penzionisanja.Ujedno je pisao partiture za veliki narodni orkestar Đordja Karaklajića. Bio je veoma muzicki obrazovan. Zavoleo sam 1956. stranu muziku slušajući radio Luksemburg do kasno uveče. Čuo sam novi zvuk Rock & Roll-a. često u izvodjenju Bill Haleya. Tako započeo da pevušim, naravno sa iskrivljenim tekstom.
Kad ste imali prvi nastup?
- Prvi nastup kao učenik imao sam za vreme školskih odmora pevajuci solo u razredu uz ritam pljeskanjem ostalih učenika. Tako se svake nedelje rađao novi hit u učionici. Prvi nastup na igrankama u Pančevu bio je 1958. god.u zanatskom domu "Zantlija", te sam zahvaljujući, nazovimo to uspehom, prešao u Studenski Dom. Tamo je svirao orkstar Tanazevića, a pevao Vojkan Đorđević.Tada je u Pančevu stupio na scenu veoma uspesno Rock & Roll.  U Zantskom domu je svirao ansambl "Melos" a u Studenskom domu orkestar braće Matijace, zatim klaviristi: Backo, Ruptak, bubnjar Maka  i ostali.


Kad ste nastupili na radiju u emisiji Mikrofon je vaš?
- Bilo je to 1960. godine u “Domu kulture” uz orkestar "Plavi Ansambl Perice Sama.* Tada sam otpevao pesmu Paul Anke -  “You are my Destiny” - koju i sada izvodim na nastupima, i pesmu Harry Belafonte-a “Coconot Woman”. Mogu izjaviti da sam se tada naježio kada sam čuo reakciju publike iz Pančeva. Pesma You are my Destiny se mnogo vrtela na radjiu pod naslovom "Slušali smo i videli Paul Anku u Pančevu” što je za mene bilo uzbudljivo. Litlle Richard je bio idol zatim Elvis, Neil Sedaka, Paul Anka i mnogo njih.

Kad ste potpisali ugovor u Jugotonu i ko vas je doveo u Jugoton. Znam da je to bila 1961. Godina.  Kako ste ustvari dospeli do Jugotona?
- Posle mog druženja sa muzikom u Pančevu opredelio sam se na profesionalizam, naime pevao sa po noćnim barovima u Beogradu. Prilikom nastupa u tada čuvenom noćnom lokalu "Kafe Terazije" sreo sam izvrsnog pevača Dragana Tokovica (nažalost pokojnog) koji me je preporučio tadasnjem producentu Jugotona Dragomiru Ristiću. Prilikom mog nastupa u klubu "Euridika"stecište ljubitelja zabavne muzike sa orkestrom Sase Radojčića primetio sam Dragomira Ristića koji mi je posle nastupa rekao: "Ja želim tvoj  glas da snimim za gramofonsku ploču" - to je za mene bila kao "Bajka".  Upoznao me je sa orkestrom "Metronom" te smo radeći u klubu Mažestik izabrali program koji bi snimili. To su bili izvrsni jazz muzičari, ali nažalost sve smo radili bez (pripremljenih) aranžmana i snimanje se tada obavljalo "svi zajedno".

Vas orkestar Metronom je bio čuven bend. U njemu su radili i jazz muzicari koji su s lakocom svirali rok muziku. Tu je radio i nas Lala Kovačev na bubnjevima. Kakav ste odnos imali s tim bendom ?
- Odnos je bio perfektan, a kasnije smo išli i na turneje.

Kakav je odnos bio s drugim bendom Bogdana Dimitrijevića Jamesa?
- James je odličan muzicar i sastav Bogdana Dimitrijevića je bio izvrstan i pedantan. Sa njim je radio dobar gitarista Pera!! (Pera Bahun – Detlići 1962.) Kasnije sam nastupao u Hotelu Putnik u Novom Sadu a oni su često navraćali u klub gde sam pevao.

Podaci koje sam ja dobio od Sinise Škarice urednika Jugotona su ovi „“ Sašin prvi singl: Daj mi svoju ljubav/ Nežno mi reci nije izišao 1961. Tada je potpisan ugovor za tu ploču, a vjerojano je i snimljena u 1961. ali izišla je točno: 24. veljače/ februara 1962.! Lučija/ Lutanje po kiši: 4. travnja/ aprila 1962. Na kraju: Utišaj bol, devojko mala/ Za sve je kriva bossa nova 1964.””
- Slažem se sa izjavom Siniše Škarice.


Da li se sećate Emira Altica? On je objavio "24 000 baci" od Adriana Celentana u prevodu "Bezbroj poljubaca" 1961. godine. Pratio ga je ljubaljanski jazz orkestar.
- Po meni ta pesma je rumba rock.  Inače sa velikim uspehom sam izvodio moj program: Paul Anka, Elvis Presly,  Litlle Richard, Sedaka u FIS-u u Sarajevu uporedo sa mojim nastupom na Ilidži gde je često dolazio Esad Arnautalić.

Kreću turneje- Zagreb, Beograd. Crkvenica...
- Nastupao sam na turnejama širom naše Jugoslavije pevajuci rock & roll i svetske hitove (sada je to pop muzika) i  dobro sam primljen od srpske, bosanske, slovenačke, hrvatske i publike ostalih republika pa i na Kosovu. Nastupao sam po hotelima širom obale i pevao za domaću i stranu publiku koja je bila oduševljena.
Ferdo Pomikalo vas je srdacno pozdravio u Zagrebu nakon izvedbe pesme "Only you" ili u prevodu "Samo ti". Koga ste sve sreli od muzičara na tim turnejama?
- Bilo je to u Zagrebu koncert u glazbenom zavodu pratio me je orkestar pokojnog Nikice Kalođere bilo je tu vise pevaca: Jasna Benedek, Višnja Korbar, “KVARTET 4 plus 2” i drugi. Svi su oni pevali italijanske šlagere tako da je moj program došao do izražaja, publika je vrištala, te je sam Nikica došao po mene da nastavim da pevam. Tu sam dobio i kompliment od Ferda Pomikala.

Molim vas da nabrojite iz rokenrola 10 top pesama koje ste izvodili?
1.Blue suede shoes
2.Lucille
3.Suspicious Minds
4.Love letter
5.Long tell Sally
6.Love letter
7.Tutti frutti
8.See you later alligator
9.Heartbrake hotel
10.Let it be me
i svakako
Send me some lovin  


Kazite mi nesto vise o vasem bratu. On je svirao u Baskersima. (pančevački bend iz 1965)
- Moj pokojni brat Boban je bio izvrstan muzičar jedan od najboljih koji sviraju Jazz. Počeo je kao samouk medjutim kasnije svoj talenat dopunio i poznavanjem nota i ujedno je i pisao aranžmane.  Radili smo jedno vreme 80-ih na moru i bio sam prijatno iznenadjen.
Što se tiče grupe Baskersi, ja ih nisam čuo jer sam sve vreme bio u inostranstvu..


Kazite mi nešto o vašoj sestri.
- Sto se tiče moje sestre Nade mogu reći da ima veliki talenat i da odlično peva.Ja sam je 1969g.poveo u Bugarsku na tromesečnu turneju gde ostavila dobar utisk, isto tako sam je poveo za Poljsku gde je nastupala u jednom revijskom programu i pevajući uz pratnju big benada (oni su joj napravili aranžmane) ostavila je dobar utisak!

Da li ste bili na televiziji u to vreme i da li ste gostovali na radiju sem na emisji mikrofon je vaš?
- Nažalost, uskoro su počeli nastupi po inostranstvu. Bilo je to 1964. -  tromesečna turneja po Bugarskoj gde sam sa ovim repertoarom napravio BUM. Tamo sam nastupao 1965-66. s čuvenim italijanskim pevačem Robertino Loretti* “40 min.show”  te dobio i ponudu za turneju u Rumuniju. Ubrzo slede turneje: Čehoslovačka, Madjarska i Poljska.
   U Poljskoj sam osetio pravi Rock & Roll "BIG BEAT". Radio sam kao gost njihovih grupa koji su za mene bili evorpski nivo. Sa njima sam pevao: Litlle Richarda, James Brown-a, jer je to bilo aktuelno za njihovu omladinu.Tamo sam nastupao i na TV-u sa španskom pevačicom Concita Bautista*.
  Sa Zdravkom Čolićem odlazim na turneju po SSSR-u 1975 god., dve godine kasnije odlazim ponovo za Rusiju sa grupom LIDERI, a 1978g. odlazim na turneju po Rusiji sa Radmilom Mikić. U Rusiji sam takodje fantastično primljen u auditorijumu od 8000-12000 gledalaca. 1979g. sam pozvan od “GOS KONCERT”-a da nastupam solo u Rusiji u međunarodnoj grupi "DRUZBA" tom prilikom u Lenjingradu sam sreo Cliff Richarda* i zahvaljujuci menadžeru njegove grupe koji je bio poljak izmenio sam sa njim par trenutak. Cliff je isto tako skromna i izuzetna osoba - svestan je svog kvaliteta. U  periodu od 2004-2009. sam gostovao na američkim kruzerima i to 5 contracta (ugovora)  po 6 mes. i mogu reći da su Ameri izvrsna publika i poslaću vam komentare američke publike gde sam proglašen ambasadorom kompanije "Celebriti Cruises”. Upoznao sam i ujedno nastupao sa Robertinom Loretti*, Concitom  Bautista*, Claudio Villa*, Karel Gott*,i mnogim istočno evropskim zvezdama medju njima i Czeslaw Nemen* legenda rock & roll-a. Imam 71g. u dobroj sam kondiciji i ovde nastupam na koncertima sa njihovim izvođačima. Želja mi je da snimim (i to ću uraditi na jesen) “Send me some lovin” sa novim aranžmanom: srpsku i englesku verziju.


*Plavi orkestar je pratio Đorđa Marjanovic na singlu Ponekad u 8
* Robertino Loreti[1] (born 22 October 1947 in Rome), also known as Roberto, is an Italian singer, known mostly for songs he performed as a teenager.
* María Concepción (Conchita) Bautista Fernández (born 27 October 1936, Seville) is a Spanish singer and actress, best known for her participation in the Eurovision Song Contests of 1961 and 1965

*Cliff Richard was the first western rock artist ever to tour Russia. After discovering that his records were now sold officially in the USSR, Cliff received an invitation from the Official State Entertainment (Sir Cliff Richard, Bt, OBE (born Harry Rodger Webb, 14 October 1940) is a British pop singer, musician, performer, actor and philanthropist. He is the third-top-selling singles artist in the United Kingdom's history, with total sales of over 21 million in the UK[2] and has reportedly sold an estimated 250 million records worldwide.)
* Tenor Claudio Villa was born Claudio Pica in the Trastevere quarter of Rome in 1926. He recorded over 3000 songs, sold 45 million records, and appeared in 25 musicals during his career.
* Karel Gott (born July 14, 1939 in Plzeň) is a Czech Schlager singer, and an amateur painter. He is considered as the most successful male singer in former Czechoslovakia and currently in the Czech Republic
* Czesław Juliusz Wydrzycki, was one of the most important and original Polish singer-songwriters and rock balladeers of the last quarter-century,[1] singing mainly in Polish.

Нема коментара: