11. 2. 2009.

Vlatko Stefanovski: Svet je umoran od tri akorda


Legendarni gitarista kaže za Press da je muzička industrija zasićena rokenrolom i da budućnost pripada vorld muzici
N. Kostić/Press

Publika desetog, jubilarnog „Gitar art festivala" u petak će imati privilegiju da uživa u nastupu balkanske supergrupe sačinjene od tri briljantna muzičara - gitarista Vlatka Stefanovskog i Miroslava Tadića i bugarskog kavaliste Teodosija Spasova.
Pred ovaj koncert, koji će biti jedan od vrhunaca ovogodišnjeg „Gitar arta", Stefanovski u intervjuu za Press govori o danima kada je vorld muzika, koja je danas jedan od najživljih žanrova, tek nastajala:

- Kada sam počinjao da sviram rok, narodna muzika bila je nešto bljak, što slušaju naši roditelji. Bila je prevaziđena, za nju su govorili da je seljačka. Bio sam fasciniran posthipi pokretom sedamdesetih godina, koji je vršio snažan uticaj na ondašnju kulturu. Na svu sreću, do nas je došla prava, izvorna muzika iz Makedonije. Radio Skoplje emitovao je tu muziku svakodnevno. Postepeno smo došli do otkrića da paralelno s rokenrolom pored nas živi i ta dragocena stvar, to muzičko nasleđe koje je samo čekalo da bude obrađeno - govori za Press čovek za koga govore da je jedan od najboljih gitarista današnjice.
U bluzu nema mnogo filozofije

Ušli ste i u vode čistog bluza. Šta vas je navelo na to?

- Vratio sam se bluzerskim korenima! Volim da sviram bluz zato što ga, pored ostalog, smatram za uvertiru za sviranje električne gitare. U bluzu nema mnogo filozofije. Ta muzika je zasnovana na prenošenju osnovnih i veoma jakih ljudskih osećanja publici, i tu nema mesta za komplikovanje. Izuzetno sam zadovoljan kako je izgledao moj rad sa Janom Akermanom, sa kojim sam svirao na trinaest koncerata. Pesme koje smo nas dvojica obradili služiće mi kao baza podataka iz koje ću crpiti numere i na narednim koncertima. Povratak bluzu doživeo sam kao veoma dragoceno iskustvo.
Danas je vorld muzika jedan od najpopularnijih žanrova na Zapadu...

- Zapad je umoran od rokenrol muzike, koja je zasnovana na tri akorda!

Već dugo traje kolaboracija između vas, Tadića i Spasova. Kako izgleda kreativni proces?

- Svako od nas ima svoje zadatke. Svi predlažu ponešto. Mi imamo kreativnu i ljudsku komunikaciju koja je zasnovana na ljubavi i respektu, i jako sam zadovoljan zbog toga. Osnovno je to da se u našem radu niko ni sa kim ne takmiči, niko ne pokušava da preuzme kreativni primat i liderstvo. Naš rad, naša muzička avantura jeste pokušaj da se istka jedan tepih koji će biti luksuzan, šaren, sa elementima koji su došli od sve trojice članova. To je, moglo bi se reći, proces stvaranja jedne raskošne muzičke tapiserije!

Ima li makar malo sujete u vašem odnosu s Miroslavom Tadićem? Gitaristi važe za veoma kompetitivne umetnike.

- Kada gitaristi sviraju zajedno, to je često borba za dominaciju. Na moju veliku sreću, sujete i kompeticije nema u radu s Tadićem zato što se naši stilovi sviranja veoma razlikuju. On svira klasičnu gitaru i flamenko tehniku, dok ja sviram bluz i rok gitaru. On svira melodije, a ja sviram solo deonice, koje su brze i često neuhvatljive. Mi imamo drugačije uloge u nastupu i stoga ne možemo da se takmičimo, sve i da želimo.

Šta beogradska publika može da očekuje u petak?

- Ne mogu ništa da obećam ili garantujem jer se svako od nas pojedinačno sprema za koncert i još ne znam kako će on izgledati. Ono što znam jeste da ćemo dati sve od sebe, kao i uvek u Beogradu.

Da li vas brine to što beogradska publika od vas ima veoma velika očekivanja?

- Priznajem da to nije jednostavno. Osloniću se na svoju mentalnu i fizičku kondiciju i pokušati da uspostavim spregu s publikom koja je postojala i prethodnih godina.

Нема коментара: