23. 2. 2009.

Marko Šelić - Marčelo: Nisam legitimni predstavnik hiphopa


Njegovo treće studijsko izdanje objavljeno je tri godine nakon izlaska ploče "Puzzle Shock" (Multimedia), albuma koji je promovisan turnejom od preko 50 koncerata godišnje i koji je Marčela istakao kao jednog od najznačajnijih domaćih hip hop autora
Jelena Janković/B92

Uz jasnu poruku da ne želi da robuje žanrovskim formama i našim očekivanjima, Marčelo najavljuje brojna iznenađenja na novoj ploči.
Predstavljajući album, govori o simbolici broja tri, kritikama na njegov račun, otklonu od politike i striktnog poimanja hip hop žanra…

* Zbog čega je na ovom albumu manje gostiju nego na tvojim prethodnim izdanjima?

- "Filter Crew" i "Shock Orkestar" su na ovom albumu dobili mnogo više prostora. Oni su zajedno sa mnom napravili ovaj album. Malo smo se prebrojali i shvatili koliko nas ima. To je sada dvanaestočlana postava i postalo je pretesno za goste. To ne znači da mi je naprasno postalo nezanimljivo da sarađujem sa drugim ljudima, nego da sam, jednostavno, poželeo da ovo bude zajednička ploča ekipe sa kojom već godinama sarađujem. Sada smo svi prilično iznemogli i gripozni, jer je rad na ploči potrajao, ali i zadovoljni što je album konačno u radnjama.

* Najznačajnija promena u odnosu na prva dva albuma odnosi se na zvuk ove ploče i primetno udaljavanje od hip-hopa.

- Odavno smo najavljivali da ćemo pokušati da napravimo nešto drugačije, da se ne ponavljamo. Napravili smo fuziju svih onih muzičkih pravaca koji nas zanimaju. Spojnica sa hip hopom jeste to što i dalje repujem svoje tekstove i što i dalje tretiramo gramofon kao instrument ravnopravan s ostalim. Ipak, to više ni tematski ni žanrovski nije baš hip hop. Ne znamo šta je. Nismo ga još krstili i nećemo. To je jednostavno ono što osećamo i kako mislimo da treba da zvuči ovaj album.
* Da li je i u kojoj meri na to uticao tvoj prateći sastav "Shock Orchestra"?

- Bend je uticao na promenu zvuka, ali i sâm sam se dosta razočarao u hip hop. "Treća strana medalje" počinje pesmom Testament u kojoj se odričem te priče i priznajem da nisam legitimni predstavnik pravovernih pristalica tog žanra. Onda ide Minut ćutanja da bi shvatili da mislim ozbiljno, a tek od treće pesme simbolično počinje ’’Treća strana medalje’’. To je jedna strana te priče, jedan veliki razlog. Drugi leži u činjenici da sam oduvek bio i roker i reper u istoj koži. To je pre ili posle moralo da se odrazi i na muziku i mislim da je sada pravi trenutak za to.

* „Treća strana medalje” je konceptualno bazirana oko simbolike broja tri. Najčešće se ta simbolika odnosi na trojstvo duhovnog, intelektualnog i emotivnog sveta, na davanje i predavanje. Da li je to poruka ove ploče?

- Ne znam. Vrlo često se prijatno iznenadim kad mi ljudi kažu šta je poruka nekih mojih pesama. Kada sam počeo da razmišljam o trećem albumu, shvatio sam da se ta trojka često javlja na raznim planovima i da ima razna značenja. Volim da pesme nastaju spontano. Ukoliko uradimo dobar posao, pojaviće se neka veza i neka poruka cele te priče i, u stvari, još uvek čekam da čujem tu poruku, da mi ljudi otkriju šta su pronašli. Sa moje strane, mogu samo da kažem da mi se jako dopada sam završetak albuma to mi je, do sada, najdraže „zatvaranje“. U rečniku simbola, kada pogledaš značenja broja tri, pronaći ćeš i da taj broj simboliše pročišćenje osobe kroz tri koraka - odricanje od lošeg, pročišćenje i sjedinjenje sa onim što je dobro. Ovaj album predstavlja upravo taj put. Počinje Testamentom, kroz koji se opraštam od nečega što po mene odavno nije dobro. Sledi cela ploča kao potraga za nečim što je dobro, a završava se pesmom Srećna strana medalje, u kojoj se stavlja akcenat na ono što je, verujem, nabolje i najvrednije u mom životu. * Pored standardnog izdanja ovog albuma, u prodaji je i luksuzni, ograničeni tiraž... - Objavili smo standardno i duplo pakovanje. Potrudili smo se da omot izgleda upečatljivo i da i sam nosi neku poruku. Mislim da smo uspeli u tome. Osim samog omota, na ograničenom duplom izdanju, ekskluziva je bonus disk na kome se nalaze pesme članova "Filter Crew" ekipe. Oni su tu u prvom planu, a ja sam se odlučio za remikse nekih pesama sa prvog i drugog albuma. Uradio sam to kako bi malo osvežili koncertni repertoar. Ipak, "Filter Crew" je tu najbitniji. Svi oni su na bonus disku objavili solo pesme.

* Da li je bilo promena u postavi i "Filtera" i "Shock Orkestra"?

- Za sada je tu ista ekipa. Prilično smo se ustalili, mada se to nikada ne zna. U muzičkom svetu je česta pojava da se ljudi posvađaju i raziđu. Uprkos tome šta javnost misli, češće se desi da ljudi moraju da rade druge stvari i da zbog toga odu iz nekog benda. Nama se dopada kako stvari stoje u ovom trenutku. Tek sada počinjemo da funkcionišemo kao grupa i nadam se da će posada sve to izdržati u punom sastavu. Bendovi koji su se afirmisali kao takvi ne sviraju mnogo po Srbiji. Takva je situacija. U mnogim gradovima nema najosnovijih uslova za svirke i to su neke stvari sa kojima ćemo sada i mi morati da se suočimo u narednom periodu. Mada, sećam se kad smo kretali sa di džej - em si varijantom, isto je bilo dosta zatvoreno za takvu vrstu dešavanja a ipak smo dogurali do preko 50 koncerata prošle godine. To znači da se može, samo se mora na mišiće i moraš ti da budeš taj koji će pogurati stvari. Mi smo spremni na to, pa šta bude.

* Prvobitno je bilo najavljeno da će se album i pojaviti do proleća, pa do leta 2008, pa... Zbog čega se toliko odužilo njegovo snimanje? Da li je u pitanju tvoj perfekcionizam ili nagomilane obaveze, promocija tvog prvog romana, fakultet?

- I jedno i drugo, plus pogrešna procena. Zacrtamo sebi nešto i svaki put promašimo s prognozom vremena potrebnog da se to ostvari. Ipak, bar smo pogodili godinu objavljivanja.

* Krajem leta si na tvojoj "myspace" stranici napisao da imaš ogromnu tremu pred izlazak ove ploče. Da li ti se to događalo i ranije ili je taj osećaj u vezi sa činjenicom da je ovo izdanje naslednik, kod publike odlično prihvaćenog albuma "Puzzle Shock"?

- Tu tremu ja shvatam kao zdravu i normalnu dozu nesigurnosti. Bez toga, ljudi se pretvore u sujetne namćore. Mislim da to dovodi do potpune nesamokritičnosti i iz ubeđenja da je sve dobro, radi se sve lošije. Meni je, u suštini, položaj olakšan zbog uspeha prethodnog albuma, ali je i otežan - pošto se ne oslanjam na to. Nisam pomislio nešto kao, ok, to je taj šablon koji prolazi – i tu leži uzbudljivost, koliko i rizik. Jer, jedan deo publike te, po običaju, napusti kad ne dobije tolliko željenu reprizu, ali zato ostanu oni koji cene kreativnost i hrabrost – a dođu i neki novi, koji tek tada u tvojoj muzici otkriju nešto što im se dopada i što bi slušali. Naravno, fanovi repriziranja teško podnose tvoje odbijanje da se ponavljaš - svi se mi emotivno vezujemo za muziku. Ali, naši ljudi imaju specifičan način kako saopštavaju da im se nešto ne dopada. Neće ti reći samo da ovo njima nije dobro, već će ti usput i ’’pozdraviti’’ celo porodično stablo. Kao da si nekome iz pakosti napravio ploču koja mu se ne sviđa. Kada mnogo radiš i kada si rastrzan, a takve stvari dopiru do tebe, morao bi da budeš kamen da te to ne povredi. Voleo bih da Marčelo može da bude lični superherojski kostim, pa da ga raskopčam uveče, sednem sa prijateljima i budem miran – ali, ja sam on a on je ja. I to je cena iskrenosti i otvorenosti. Ipak, verujem da ta vrsta treme o kojoj pričamo ima više pozitivnh nego negativnih strana.
* Kakvi su tekstovi na ovom izdanju? Od tebe se očekuje neka vrsta socijalnog angažmana, dok je pesma Sveti bes sa prošlog albuma najavila drugačiji pristup u obradi aktuelnih tema. Da li je na ovom albumu više tih priča- pesama?

- Storytelling je za mene takođe angažovan. Postoji nešto što te angažuje da napišeš baš takvu priču, osmisliš upravo te likove. Ovde sam samo kanalisao ono što je postojalo na prethodnim albumima i uradio to na jedan drugačiji način. U suštini me najviše zanima čovek, pojedinac, osoba. Trudim se da analiziram sebe i druge, da pokrenem neku polemiku, da otvorim neku diskusiju. To je, u stvari, taj socijalni angažman. Nažalost, kod nas su stalno neka previranja u društvu, pa se to lako pretvori u politički angažman, a onda i u jeftina dnevna političarenja koja ne vode ničemu. Ovog puta, pokušao sam da jasno stavim do znanja kojom se vrstom angažmana ja jedino bavim. Ne smatram sebe političkim komentatorom. Samo sam na pesmama Kuća na promaji i Senke prešao tu neku zacrtanu granicu, ali sam imao razloge za to i ne kajem se zbog toga. Ipak, nema osnova da se pedeset mojih pesama svede na te dve, a to deo javnosti stalno čini – opisujući me kao politički angažovanog. To uprošćavanje mi se ne dopada i zbog toga sam se potrudio da ovde jasno govorim o tome šta me zaista interesuje, koja vrsta angažmana i koja vrsta poruka.
* Na raznim forumima možemo pročitati da neki ljudi te tvoje poruke tumače kao lekcije a tebe kao nekoga ko se neosnovano i bez kvalifikacija stavlja u poziciju učitelja ili sudije...

- Ne znam da li postoji i jedan umetnik koji ne nudi neka svoja rešenja, neke svoje sudove. Što bi rekao jedan moj prijatelj, na šta liči umetnik koji ne pokušava da te uvuče u svoje ludilo. Ovde je prisutna ta pojava da ako hoćeš nekoga da osporiš, svaki argument je validan. Sve pije vodu, osim objašnjenja koje veli da je neko uspeo zato što ume i vredi. Jezik se lomi na tri polovine da bi se to izgovorilo. Nije moje da govorim o tome, ali svako ko presluša moje pesme shvatiće da samo tragam, preispitujem i nudim neka svoja rešenja koja nisu tvrdnje, a nisu ni neoboriva. Samo pričam šta mislim i, pošto još niko nije obešen po mom nalogu, ne znam čemu i kome ja time sudim. A ako sam nekoj novoj deci nekakav učitelj, ni to ne može da bude zato što sam ja tako odlučio i naredio. Moja kvalifikacija, dakle, potiče od brojnosti moje publike i ljudi koji misle da u tome što saopštavam ima nečeg valjanog – inače bih odavno nestao, kao i svako drugo „čudo za tri dana“. Pošto se to nije desilo, možda nije loše da malo pregledamo kvalifikacije tih koji sude meni, za promenu?

* Rekao si na početku da je zbog većeg angažmana tvog orkestra, na ovom albumu manje gostiju. Ipak, tu je pesma Krasnokalipsa, koju si snimio sa sastavom "Kal". Kako je došlo do te saradnje?
- Trudili smo se da uklopimo neke zanimljive ljude, da im damo ulogu kroz koju će oni moći da se izraze, a da to gostovanje ima veze sa našom pričom. Sa "Kalom" se to savršeno uklopilo. Ta pesma se pojavljuje i na njihovom novom albumu, „Radio Romanista“ (B92), ali u dosta drugačijem aranžmanu. Osim njih, na albumu se pojavljuje i Goran Dimitrijević u ulozi Gorana Dimitrijevića - voditelja vesti. Tu su i Dr Protić, jedan od retkih stvarnih intrenet-heroja, i Nemanja Moravić Balkanski, sjajni crtač, koji je učestvovao u dizajnu omota, a tu je i još mnogo naših dragih kolega na bonus disku.

* Kada će krenuti koncertna promocija albuma "Treća strana medalje"?

- Kako stvari trenutno stoje, u februaru nas očekuju nastup u Sarajevu, u martu je u Pančevu, a 4. aprila u Domu omladine pravimo veliki beogradski koncert. Daćemo sve od sebe da se koncertna promocija albuma ’’Treća strana medelje’’, u punom sastavu benda, održi u što više gradova tokom 2009. godine.

Нема коментара: