17. 6. 2009.

David Albahari: Srpski r'n'r

David Albahari se u autorskom tekstu u današnjoj Politici pozabavio aktuelnim domaćim rock'n'rollom, i ocenio da je muzika koju stvaraju mladi rockeri sumorna jer je sumorna i srpska stvarnost u kojoj žive

"Sasvim je prirodno, onda, što grupa Nežni Dalibor peva 'Samo magli pripadam'", piše Albahari.

"Rokerski glas često je glas samoće, prouzrokovane nesposobnošću pojedinca da se prilagodi društvu, odnosno mnogo češće, nespremnošću društva da prihvati 'neprilagođenu' mladu osobu. To se dobro uočava u pesmama grupe Repetitor koja peva, na primer, 'Moj život nije u mojim rukama', 'ne treba mi niko da mi kaže da me voli' ili, potresno 'deset puta nedeljno setim se da sam živ, ali nikad ne znam šta ću s tim'. Strah od sistema prepoznaje se u 'orvelovskim' stihovima 'uzeće slamčicu da ti mozak popiju'", piše Albahari.

"Grupa Slaptrap na sličan način ukazuje na televiziju kao na izvor zla: "na TV-u nešto nude, baš se trude da me slude”. U drugoj pesmi, ironično savetuju mladom čoveku: "Prodaj se za veliku lovu, budi lep i glup, uživaj u životu", ali takođe konstatuju "ne želim da se spustim u blato ovog grada".

"Isto je to blato o kojem, u pesmi pod tim naslovom, peva grupa Klopka za Pionira. Oni kažu: "Blato je svuda u stvari – blato te gazi – blato ne odlazi – blatnjavo sutra – blatnjav iznutra", nastavlja on.

"Kakva mlada osoba raste u tom duhovnom blatu?", pita se Albahari.

"To je osoba koja, ne uspevajući da se oslobodi blata, postaje destruktivna, nesposobna da voli ili da bude voljena."

Književnik smatra da je potrebno da mlad čovek, kako bi se suprotstavio "čoporu" o kom peva Klopka za Pionira, zauzme sopstveni stav, odnosno misli svojom glavom, kao u pesmi Repetitora: "Gledam svojim očima, polako se oslobađam."

"Bez toga, bez ličnog stava, mlad čovek je uvek u opasnosti da bude zloupotrebljen", piše David Albahari.

Нема коментара: